Hold

På klinikken tilbyder vi forskellige former for holdtræning. Der bliver oprettet nye hold hvis der er ønsker eller behov for det. Nedenfor kan du se et skema over vores hold, samt beskrivelser af holdene.

Mandag

Kl. 18.15 til 19.15

Kl. 15.35 til 16.25

Dameholdet

Tid: Hver tirsdag og fredag kl. 9.10.

Pris: 200,- kr. om måneden med en henvisning fra egen læge.

Deltagere: Kvinder der trænger til generel optræning. Det kan være efter sygdom eller bare hvis balancen er blevet dårlige og man trænger til lidt mere overskud i hverdagen.

Træningen: Vi starter altid med at få pulsen lidt op. Derefter styrketræning og balancetræning. Til sidst almindelig træning på madrasser eller afspænding.

Hensyn: Der bliver altid taget hensyn til den enkelte ift. evner.

Hyggen: Damerne på holdet morer sig altid godt sammen og bekymrer sig om hinanden.

Herreholdet

Tid: Hver mandag og torsdag kl. 10.15.

Pris: 200,- kr. om måneden med en henvisning fra egen læge.

Deltagere: Mænd der trænger til generel optræning. Det kan være efter sygdom eller bare hvis balancen er blevet dårlige og man trænger til lidt mere overskud i hverdagen.

Træningen: Vi starter altid med at få pulsen lidt op. Derefter styrketræning og balancetræning. Tilsidst almindelig træning på madrasser eller instrueret træning i maskiner.

Hensyn: Der bliver altid taget hensyn til den enkeltes evner.

Hyggen: Herrerne på holdet har et super sammenhold, og morer sig altid sammen. Efter træningen mødes de der har tid i kaffestuen og hygger med lidt kaffe.

Gangbesværet hold

Tid: Mandag og torsdag kl. 11.55.

Pris: 200,- kr. om måneden med henvisning fra lægen. Gratis for vederlagsfri patienter.

Deltagere: Folk med større problemer pga. sygdom. Det kan være nedsat gangfunktion fra tidligere blodprop. Eller nedsat evne til at fungere i hverdagen pga. kronisk sygdom.

Træningen: På dette hold er træningen individuel. Alle bliver instrueret i deres egen træning. Herefter trænes der både med og uden min hjælp. Træningen rettes til efter behov.

Tid: Tirsdag 15.35 – 16.25, Fredag 15.35 – 16.25

Deltagere: Ryg og nakkeproblematikker (slid, knogleskørhed, prolaps, smerter, gigt, whiplash osv.)

Træningen: Vi starter altid med at få pulsen op, herefter er fokus på styrke og stabilitet af ryg/nakke og mavemuskler. Styrketræning af ben og arme. Vi laver både stående, siddende og liggende øvelser. Vi bruger træningselastikker, små/store bolde, vægte, balnceredskaber osv. Der tages udgangspunkt i holddeltagernes problematikker. Der vil være små oplæg omkring rygsøjlens anatomi, smertehåndtering og hvordan vi bruger kroppen mest hensigstmæssigt.

Hensyn: Der tages altid hensyn til den enkelte deltager.

Charlottes blandede

Tid: Tirsdag 13.55 -14.45, der er mulighed for hold om torsdagen ved behov.

Deltagere: Dig der har brug for almen træning med fokus på styrke, balance og udholdenhed.

Træningen: Vi starter med at få pulsen op, herefter laver vi øvelser med f.eks. håndvægte, trænings elastikker, balanceredskaber osv. Vi slutter med udspænding.

Hensyn: Alle kan deltage, der tages altid hensyn til den enkelte deltager.

Underviser: Charlotte Krogh

GOP hold

Disse hold er for dem der har fået en Genoptræningsplan fra kommunen. Vi har flere forskellige hold, bl.a. skulder, knæ og hofte. Vi opretter løbende hold.

Mange som har en GOP får både individuel behandling og holdtræning. Din fysioterapeut vurderer behovet sammen med dig.

Hatha Yoga

Tid: Onsdag kl. 16.25 – 17.40

Underviser: Malene Pedersen

Sidde Yoga

Tid: Onsdag kl. 10.15 – 11.30

Holdet henvender sig til folk som er lidt udfordrede på deres funktionsniveau.

Underviser: Malene Pedersen

Cirkeltræning

Tid: Mandag kl. 17.15 – 18.15

Fokus på kredsløb og styrke

Underviser: Kirsten Weiss

Tid: Tirsdag kl. 14.45 – 15.35, Torsdag kl. 07.55 – 08.45

Deltagere: Schroth Best Practice er en evidensbaseret behandlingsmetode til personer med scoliose.

Træningen:

Best practice er en videreudvikling af Schroth metoden.Denne går ud på, ved hjælp af specifikke øvelser, at spejle kurven (skævheden) i columna 3 dimensionelt.-Dette gøres bedst ved at implimentere specifikke stillinger; stå, sidde og hvile stillinger i patientens dagligdag.-Men også ved et øvelsesprogram med maximal korrektion på max 1/2 time pr. gang.

– Der tilstræbes at undervise patienten i korrektionen ift ADL og give patienten ejerforhold og dermed uafhængighed af behandlersystemet.-Øvelser laves primært stående eller siddende for at aktivere patientens posturale muskler.

Behandling starter med udredning af patientens kurver med hjælp fra røntgen billeder. Derfor har vi brug for nyere røntgen billeder af columna totalis. Desuden vises de basale hvilestillinger og ADL og Schroth øvelser for præcis denne patient. Herefter fortsætter patienten ofte på hold, så længe det tager inden han/hun føler sig sikker i selv at træne videre. Herefter kan der blive tale om brush-up ved behov.

De fleste patienter oplever en del smerte omkring columna (dog ikke kendt smerte) i starten, som tegn på at de strækker noget og bruger noget som ikke plejer at blive brugt. Men herefter oplever de fleste en lindring i kendt smerte og en mere fleksibel ryg.

Børn og teenagere bliver vurderet ift. om et korset er relevant.

Scolioser vokser mest omkring puberteten. Men omkring overgangs alder kan kurverne igen forandre sig.

Underviser: Jena Jacobsen & Charlotte Krogh

Golf Fitness

Tid: Mandag kl. 18.15 – 19.15

Få styr på dine sving. skyd længere og vær klar til sæsonen. Træn som landsholdet.

Underviser: Kirsten Weiss